"Na Slovensku môžeme o podobnej podpore iba snívať a nie je sa prečo
diviť, že v počte vozidiel na alternatívne ekologické pohony sme na
chvoste krajín EÚ. Opakovane sme podobné návrhy predkladali aj my. Tu
nám iné vlády ukazujú, že keď sa chce, tak sa dá," objasnil prezident združenia Pavol Piešťanský.
ČESMAD Slovakia ako príklad uviedlo Taliansko, ktoré vyčleňuje 25
miliónov eur pre cestných nákladných dopravcov pri obnove vozových
parkov. Z toho ide podľa združenia 2,5 milióna eur pre nákup vozidiel od
3,5 tony na alternatívne pohony so stlačeným zemným plynom (CNG),
skvapalneným zemným plynom (LNG), hybridným dieselovo-elektrickým a
čisto elektrickým pohonom.
Ďalších 15 miliónov eur pôjde podľa združenia na "šrotovné", ak sa pri
nákupe nových nákladných vozidiel s dieselovými motormi normy Euro VI/EA
tie staré nad 3,5 tony zlikvidujú. Na prívesy a návesy pre kombinovanú
dopravu alebo prípojné vozidlá nad 7 ton, ktoré slúžia na prepravu
rýchlo sa kaziacich potravín, je určených 7,5 milióna eur.
Združenie taktiež vyzdvihlo španielsku schému, ktorá vyčleňuje európske
peniaze pre dopravcov, ak musia prejsť na inteligentné digitálne
tachografy. "Na Slovensku si naopak musí poradiť s povinným prechodom, žiaľ, samotný sektor cestnej dopravy, ktorého možnosti sú limitované," uzavrel Piešťanský.